יזם ותכנון: רשות מקרקעי ישראל
מתחם קרקע המשלוש החקלאי אשדוד - תוכנית של"ד רמ"י
תיאור המתחם:
*הקרקע אינה זמינה לבניה.
שם תוכנית:
משלוש החקלאי באשדוד – תוכנית לעתיד רשות מקרקעי ישראל – לינק לאתר רמ"י
במסגרת תוכנית השלד לצפון־מזרח אשדוד, מתוכננת הוספת כ־90,000 יחידות דיור בשטחים של כ־11,000 דונם, לצד כ־1,000,000 מ״ר של תעסוקה ומרכזים עירוניים.
תחום המגורים מתוכנן על כ־2,600 דונם, תעסוקה על כ־650 דונם, ושטחים ציבוריים ותשתיות על כ־275 דונם.
התוכנית כוללת גם מרכז תחבורה משולב (מתח״מ) סמוך לכביש 4, יצירת כניסות חדשות לעיר וחיזוק מערך התחבורה הציבורית.
התוכנית מתמקדת בשימור מרחב נחל לכיש סביב הסביבה, תוך שמירה על מרחבים פתוחים, ניהול ניקוז ותשתיות ירוקות
צפיפות ממוצעת במתחם זה: כ- 10 יח"ד לדונם +-. משמע צריך לפחות 100 מטר בקרקע בשביל לקבל בעתיד יחיד אקוולנטנית.
תשתיות ונגישות :המיקום האסטרטגי – סמוך לכביש 4, לתחנת הרכבת עד הלום ולתוואי הרכבת הקלה המתוכננת – מעניק למתחם נגישות גבוהה וביקוש עתידי קשיר
מצב בעלות: קרקע בבעלות פרטית ברובה.

תוכנית מקודמת בייזום רמ"י – מה שאמור לקדם מהר את את התוכנית במוסדר התכנון

לוחות זמנים: צפי להפשרה 5-8

קרקע ש80% ממנה מיועדת למגורים – משמע סחירות גבוהה בעתיד + ככל הנראה הסיכוי לקבל יחידת מגורים גדולה משמעותית

כניסה מוקדמת בעלות נמוכה — בשל היות התכנית בשלבי תכנון ולא ביצוע מלא, ניתן להשיג מגרשים/חלקות במחירים נמוכים יותר בהשוואה לאזורים כבר מפותחים

עיכובים תכנוניים — תוכנית המתאר הלאומי/עירוני לא אושרה במלואה או לא התקבל אישור מלא לחלקים ממנה.

תוכנית מאוד גדולה בהיקפה – 90000 יחידות דיור זה המון ולכן קשה אנו צופים שיקח זמן עד להפשרה

פינוי מפעל אלתא: נחתם הסכם לפינוי המפעל שנמצא על שטח זה אך עדיין לא בוצע בפועל

צפי זמן בלתי ודאי — כל שינוי בתכנון העירוני או בהתעדכנות תכנית המתאר עלול לדחות את הביצוע במספר שנים.
ציר הזמן התכונוני של קרקע זאת

משולש החקלאי – עתודת הקרקע הבאה של אשדוד
המשולש החקלאי ממוקם בצפון מזרח אשדוד והוא אחד מאזורי הפיתוח האסטרטגיים המשמעותיים ביותר בעיר.
מדובר בקרקעות פרטיות הסמוכות לשטח התכנון של רובע ט״ו החדש ושל הרובע הצפון־מזרחי – אזור שעתיד לשנות את פני העיר בעשור הקרוב.
המתחם נכלל במסגרת תכנית מתאר משותפת של רשות מקרקעי ישראל ועיריית אשדוד, שמטרתה להוסיף לעיר עשרות אלפי יחידות דיור חדשות לצד שטחי תעסוקה, מסחר, מבני ציבור ושטחים ירוקים בהיקף נרחב.
מיקום ונגישות
הקרקע ממוקמת בין כביש 4, כביש 7 וכביש 41, במרחק קצר מתחנת הרכבת אשדוד עד הלום.
החיבור התחבורתי למרכז הארץ צפוי להשתפר משמעותית עם קידום תוואי הרכבת הקלה אשדוד–יבנה–ראשון לציון ועם הקמת מחלף ניר גלים החדש, שיהפוך את הגישה למתחם לנוחה ומהירה במיוחד.
מה מתוכנן במתחם
לפי מסמכי התכנון המקדמיים, מדובר באזור המיועד לשלב הבא של התפתחות העיר:
תכנון של למעלה מ־90,000 יחידות דיור חדשות.
פארקים עירוניים רחבי ידיים, טיילת ירוקה ומוקדי פנאי.
מרכזי תעסוקה ומסחר חדשים שישמשו את הרובעים הצפוניים.
קמפוס מוסדות חינוך וחיבור עתידי למערך תחבורה ציבורית מטרופוליני.
למה זה מעניין משקיעים
היקף תכנוני עצום – עתודת הקרקע המרכזית האחרונה של אשדוד בצפון העיר.
קרבה לשטח בנוי ולתשתיות קיימות – פרמטר שמקצר משמעותית את זמן ההפשרה.
ביקוש קשיח למגורים באשדוד – אחת הערים הצומחות בישראל עם ביקוש עקבי לדירות חדשות.
מעורבות רמ״י והותמ״ל – קידום ממשלתי שצפוי להבטיח יציבות תכנונית.
סיכום
“המשולש החקלאי” הוא אחת מעתודות הקרקע המשמעותיות ביותר בדרום־מרכז ישראל.
הוא נמצא בשלבי תכנון ראשוניים אך עם קצב קידום מהיר, גובל בשכונות קיימות, ונהנה ממעורבות של גופים ציבוריים ורשויות תכנון בכירות.
בעבור משקיעים עם ראייה קדימה, זהו מתחם מבוקש עם פוטנציאל השבחה מהגבוהים בישראל, ועם אופק תכנוני ברור לעשור הקרוב.
מילה ממעין ליבנה על המתחם החלקאי באשדוד
למרות שהעירייה מייעדת את הקרקע כיום לחקלאות, ניתן לראות שרמ"י כבר סימנה את המרחב כולו – הן הפארק והן האזור החקלאי – לתכנון עתידי, ומקדמת תוכנית שלד רחבה להוספת כ-90,000 יחידות דיור בצפון-מזרח אשדוד במסגרת תכנון מדורג ומקצועי.



